Objednejte se

Registrovaný klient

Na nejčastější ošetření se můžete objednat online.

Objednat se online

Nový klient / Objednat bez registrace

Prosíme vyplňte objednávkový formulář. Obratem se s Vámi spojíme a domluvíme Vám vhodný termín.

Odesláním formuláře udělujete souhlas se zpracováním osobních údajů.

ROZHOVOR s Mgr. Andreou Trebichalskou: Práce dentální hygienistky spočívá především v prevenci

Pondělí 3. 6. 2019
ROZHOVOR s Mgr. Andreou Trebichalskou: Práce dentální hygienistky spočívá především v prevenci

Návštěva zubní hygieny je stejně doporučovaná a běžná jako preventivní prohlídka u stomatologa. K čemu všemu slouží a v čem je pro nás tak potřebná jsem se zeptala Mgr. Andreji Trebichalské, DiS., která pracuje v Asklepionu jako dentální hygienistka.

Andreo, dříve bylo běžné navštívit zubaře zhruba jedenou ročně a on se o náš chrup postaral kompletně. V dnešní době se doporučuje preventivní kontrolu doplnit o návštěvu dentální hygieny. Proč je to v péči o chrup nezbytné?

Doba se vyvíjí, lidé mají vyšší nároky a naše možnosti a vědomosti to díkybohu umožňují. Starší generace nosí tzv. klapačky. Když se zamyslíte, proč tomu tak je, dentální hygiena, která řeší především prevenci je tu teprve 21 let, na rozdíl od stomatologie, která je tu 9 tisíc let, ale řeší až následky.

K čemu všemu dentální hygiena slouží?

Práce dentálních hygienistů spočívá především v prevenci. Základem je naučit pacienta správnou techniku čištění a vybrat mu pomůcky na míru. Bakterie, které máme všichni ve slinách, se na zubech usazují neustále, 24 hodin denně, a jsou příčinou zubního kazu, vzniku zubního kamene, zánětu dásní a parodontitidy. Povlaky, které bakterie vytváří se dají odstranit pouze mechanicky, tedy správně vybranými a dobře používanými pomůckami. Žádná zázračná pasta, ústní voda ani žvýkačka nedokáže bakterie z povrchu zubů odstranit. Kámen na zubech neroste, vytváří se mineralizací (ztvrdnutím) přítomných usazenin tvořených bakteriemi. Pokud budeme bakterie dobře odstraňovat, nemá kámen z čeho vzniknout, čistý zub se nekazí, nevzniká zánět.

V případě již vzniklého problému hygienista vytváří ideální prostředí v ústech pro následnou terapii u zubního lékaře. Odstraní plak, zubní kámen a pigmentace, řeší obtíže se zánětem a krvácením dásní, zápachem z úst, parodontitidu.

Proč tyto služby nedělá zubní lékař při preventivní prohlídce?

To je jednoduché, právě proto, že je to prohlídka. Ošetření je vždy plánovaný zákrok.

Je podle vás nutné, aby každý pacient docházel na zubní hygienu pravidelně, nebo někomu stačí správně prováděná domácí péče o dutinu ústní?

Můj kolega po dokonalé hygieně s řádnou edukací odpověděl pacientovi v dobrém úmyslu, že jeho cílem je, aby už nikdy nepřišel. V praxi ale víme, že tomu tak není. I když se snažíme sebevíc, standardního pacienta máme na křesle obvykle každé tři měsíce. Může za to hektický styl života, nástrahy v podobě pigmentových nápojů, případně tabáku a nedůslednost při domácí péči.

Jak vy jste se k tomuto oboru dostala? Toužila jste se od malička starat o zuby?

Čtrnáct let jsem se pohybovala v mediálním a módním světě ke kterému mám stále velmi blízko. K zubům jsem se dostala vlastně náhodou před pár lety. Při volbě partnera jsem si nevědomě vybrala i své budoucí povolání... Za to rozhodnutí jsem vděčná. Aby vás práce bavila, musíte ji dělat s láskou a pokorou; já jsem se v tom našla.

Co máte na své práci nejraději? Co je vaší doménou? V čem jste dobrá?

Mám ráda osobní kontakt s pacientem, viditelné výsledky, pacientův úsměv a vděk. Zaměřuji se na detail, hygiena musí být precizní a šetrná zároveň. Sama za sebe si myslím, že mezi mé přednosti patří lidský přístup a empatie. Od pacientů denně slýchávám ohlas na bezbolestné citlivé ošetření.

Je při vaší práci důležitá úzká spolupráce se stomatologem? Jak to v praxi probíhá? Pracujete samostatně nebo jste součástí klasické stomatologické ordinace?

Úzká spolupráce stomatologa s hygienistkou je jednou z předností kvalitní péče. Asklepion je bezesporu ukázkovým příkladem. Nechám Vás trochu nahlédnout do chodu kliniky... když pacient přichází na ošetření, má v evidenci papírovou i elektronickou kartu, ty jsou sdílené a každý ošetřující vidí stav zubů, průběh ošetření, doporučení, poznámky svých kolegů. Využíváme telefony pro vzájemnou konzultaci v průběhu dne. Ráno se osobně schází všichni stomatologové s panem primářem, hygienisté, zubní laboranti a diskutují ideální směr pro vaše orální zdraví. Vzájemná spolupráce a systém vytváří půdu pro kvalitní práci.

Poradíte, jak poznat kvalitní dentální hygienu? Na co si máme dát pozor?

Kvalitní dentální hygiena by měla nejen vyřešit zdraví a čistotu vašich zubů, ale také odstranit nebo alespoň zmírnit příčiny, proč jste do ordinace vůbec přišli. Tím mám na mysli vědět, jak se o zuby co nejlépe starat i doma. Dokonale si vyčistit zuby není snadné, je třeba trpělivosti, píle, pravidelnosti, času a také praktického nácviku pod vedením odborníka.

Děkuji za rozhovor.


 DOMLUVIT SI KONZULTACI 

Martina Churáčková

Martina Churáčková

3. 6. 2019
zobrazit
profil
Sdílet na Facebooku

Vážíme si vašeho soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies, které jsou nutné k funkci webu. Abychom mohli lépe přizpůsobovat obsah tomu, co vás skutečně zajímá, potřebujeme váš souhlas.

Souhlas můžete vyjádřit kliknutím na tlačítko "Přijmout všechny cookies" a můžete jej kdykoli odvolat. Jeho udělením nám dovolíte využívat data o vašem chování na webu za účelem zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a jiných webových stránkách.

Nastavení cookies můžete kdykoli změnit v sekci „informace o cookies“.